שיווק הוליסטי: שיווק, עם פילוסופיה

מי שעוקב אחרי הפעילות שלי במדיה החברתית, בוודאי הבחין כי תיאור הפרופיל שלי באינסטגרם – שונה מזה שאני משתמש בו בפייסבוק.

זאת שורת התיאור שלי באינסטגרם:

יועצת הוליסטית ומלווה מעשית 
לתהליכי שיווק ופרסום באינטרנט של ארגונים וחברות

 

למען האמת – שיניתי את שורת  התיאור שלי היה באינסטגרם ובפייסבוק ביחד, אבל איכשהו, השינוי שעשיתי בפייסבוק, לא התקבל בהבנה, והחלטתי לשנות בחזרה לתיאור שיהיה יותר "קל לעיכול".

הבוקר – חשבתי לעצמי על העניין הזה, וחשבתי – שאולי אם אנשים לא מצליחים להבין את המלים בהן אני משתמשת, זה בגלל שפשוט לא הסברתי אותן, ושאולי – הגיע הזמן לכתוב מאמר קצר על הנושא, ולהסביר לעולם מהו "שיווק הוליסטי", ולמה אני מתארת את עצמי כמשווקת הוליסטית. וזה למעשה נושא המאמר שלי היום. כאן אני מתחילה.

איפה הכל התחיל?

למען האמת.. הכל התחיל אצלי בתואר הראשון: למרות שעשיתי תואר ראשון במדעי המדינה באוניברסיטת תל אביב, האהבה האמיתית שלי בלימודים היתה.. פילוסופיה.

בכל קורס שבו יכולתי – בחרתי בנושאים פילוסופיים, ושם, באחד מהקורסים, למדתי על "כּוּלִיוּת" – הוליזם.

בקצרה – מדובר ברעיון כי השלם גדול מסך כל חלקיו, וכי אי אפשר להתייחס רק לחלק אחד במערכת כדי להבין אותה, כי הכל קשור והכל משפיע.

ואם להוריד את הפילוסופיה לקרקע –

הצלחה של עסק תלויה וקשורה לכל הפחות במוצר, בתמחור, בשירות הלקוחות, בשיווק ובפרסום, בתרבות הארגונית, ובחיוך שיש (או אין) לעובדים על הפנים ביום ראשון בבוקר.

ובזירת השיווק / פרסום – גם כל החלקים קשורים: הפרסום קשור לשיווק, הצלחה בפרסום בגוגל קשורה לתוצאות האורגניות, וכל אלה קשורות לפעילות במדיה חברתית שגם היא מורכבת משיווק ומפרסום, וכך הלאה.

כך אם אנחנו רוצים להתייחס בצורה הוליסטית לשיווק של עסק, אנחנו צריכים לאחד את כל הפעילויות, האנשים והיישויות בעסק לכדי מטרה משותפת, אשר לכיוונה שואפים כולם, כל הזמן. אם אנחנו רוצים מטרה שתהיה משותפת לכל חלקי העסק – המטרה יכולה להיות למשל חוויית לקוח יוצאת דופן, הובלה טכנולוגית, או פשוט להיות הטובים ביותר בתחום.

מרכיבי השיווק ההוליסטי

  1. שיווק פנימי – שיווק בתוך העסק
    שיווק הוליסטי מתייחס לעובדים של העסק כלקוחות שיכולים בסופו של דבר להביא לקוחות אחרים. הוא דואג לתקשר לעובדים את המסרים והמטרות של העסק, לתת להם סביבת עבודה מצויינת, כזאת שהם ירצו לבלות בה זמן ולספר לחברים שלהם עליה.
  2. מערכות יחסים עם לקוחות
    כאשר פועלים במערכת הוליסטית של שיווק – מתייחסים למערכות יחסים עם לקוחות במקום ל"מכירות" או "לידים". מתייחסים לכל לקוח כלקוח שיכול וצריך לחזור לעבוד אתנו בהמשך, כי גם אם אנחנו חנות למוצרי חשמל שמכרה עכשיו מדיח חדש ללקוח, אותו לקוח יצטרך בעוד כמה חודשים גם תנור או מייבש כביסה, ואם שמרנו אתו על מערכת יחסים – הוא יחזור אלינו לפחות כדי לבדוק את המחיר.
  3. התייחסות כוללת למרכיבי השיווק
    בשיווק הוליסטי, לא נתייחס באופן מבודד לאסטרטגיית מוצר, למכירות, לשימור לקוחות או לתמחור, אלא באופן כולל, וקשור.
  4. אינטגרציה של אפיקי פרסום
    שיווק או פרסום הוליסטי, צריך להתייחס לכל אפיקי השיווק והפרסום כמכלול, ולא לבודד אף אחד מהם כשלעצמו.
    כך – יש מדיות שתפקידן הוא חשיפה של המותג לקהלים חדשים (כמו אאוטבריין / טאבולה), יש מדיות שתפקידן לייצר מכירה מול לקוחות שעכשיו מחפשים את המוצר שלנו (כמו רשת החיפוש של גוגל, ותוצאות אורגניות בגוגל), ויש מדיות שתפקידן להזכיר ללקוחות ותיקים שלנו שאנחנו קיימים ולשמור את התקשורת אתם "על אש קטנה", עד שיחליטו שהם רוצים להיות שוב לקוחות (כמו פרסום ושיווק בפייסבוק ובאינסטגרם וקמפיינים של רימרקטינג).
    לכל אחד מערוצי הפרסום יש את התפקיד שלו, ואם נמצא את האיזון הנכון בין כל החלקים – נזכה בהצלחה הרבה ביותר.
    כמובן שהמסרים צריכים להיות קשורים אחד לשני ולהתייחס לאותה מטרה משותפת אליה מכוון כל העסק.
  5. בניית המותג
    אחת מנקודות החוזקה העיקריות של שיווק הוליסטי היא בניית המותג. כאשר אנחנו פועלים במסגרת הוליסטית של שיווק – התוצאה היא למעשה מותג שיש לו מסר, שפה, DNA.
    המותג שאנחנו מייצרים – הוא זה שגורם ללקוחות לחזור אלינו, או להגיע מלכתחילה.
    אם אתה בית מרקחת למשל – לקוחותיך יודעים הרי שהם יכולים לקנות מכל בית מרקחת אחר את אותה הסחורה, אבל הם יבואו אליך כי הם מאמינים שאתה תתן להם את השירות, הדאגה, הייעוץ והאכפתיות.
    כי הם מאמינים בך.

כך, כשאני מתחילה לעבוד עם לקוח חדש, מה שהכי חשוב לי להבין לפני שמתחילים בעבודה – זה מי הלקוח, מי האנשים שמניעים את המערכת ולמה הם עושים זאת (מה המניעים שלהם), מה המטרות של העסק והיחסים שלו עם סביבתו.

עוד מעניין אותי לדעת כיצד אנשים מגיעים היום לעסק, מי נותן את השירות ואיך הוא ניתן, ומהי התרבות הארגונית שלו.

חיבור של כל הנקודות הללו לכדי תמה אחת וביטוי שלה במהלך השיווקי – עוזר בסופו לייצר ערך מוסף הן עבור הלקוחות והן עבור העסק.

עד כאן להיום – מקווה שהבהרתי את הדברים כהלכה, אולי עכשיו גם אשנה את התיאור שלי בפייסבוק 🙂

 

מיכל מורנו

מיכל מורנו פועלת בזירת השיווק באינטרנט בישראל ובעולם מאז שנת 2002, מנהלת ביד רמה ועם חיוך מסביר פנים את אחת מקבוצות השיווק באינטרנט הגדולות בישראל, הקבוצה היחידה המתמחה בגוגל אדס, לינקדאין אדס, פייסבוק אדס, והקשר ביניהן.

מתמחה בפרסום קרוס – מדיה שיודע לנצל את החוזקות של כל אחת מהמדיות, למדוד את תוצאות הפרסום בהן, ולחלק את תקציבי הפרסום בין המדיות בהתאם.

במסגרת פעילותה בקבוצה ובכלל- מדי כמה שבועות מוציאה סרטון סיכום של החידושים האחרונים בעולם הפרסום באינטרנט, והמהלכים המתוכננים בעתיד הקרוב.

פוסטים אחרונים

Open chat
איך אפשר לעזור?
שלום, אנחנו כאן כדי לעזור!
לקבלת מידע נוסף לחצו על הכפתור >>>