לפני מספר ימים שחררה גוגל את הגרסא הרשמית של אפליקציית "Allo" – אפליקציית המסרים המיידיים החדשה שלה, אשר מציעה למשתמש קצת יותר מאפשרות שליחת וקבלת מסרים. בשלב זה, האפליקציה זמינה למשתמשי אנדרואיד ואייפון, ורק להם. אי אפשר להשתמש בAllo במחשב או בטאבלט, וגם לא ביותר ממכשיר סלולרי אחד.
המאפיינים המרכזיים של Allo
Google assistant – הוא הבשורה של גוגל למשתמשי Allo, ולדעתי גם הכיוון שמסמנת גוגל לעתיד מבחינת הדרך שבה נאתר מידע באינטרנט.
מדובר בצ'אט-בוט מתוחכם שלומד את דרכו ומספק תשובות לשאלות המנוסחות בשפה טבעית (באנגלית בלבד כרגע), ואותן ניתן לשאול בעל פה או בכתב.
בשלב זה גוגל מתייחסת לאסיסטנט כגרסא מקדימה למוצר האמיתי, וזאת משום שיש לה תכניות רבות להמשך, הידועה שבהן היא לשלב אותו במוצר "Google home" אשר יתחרה עם "Amazon echo". (שני המוצרים – של גוגל ושל אמאזון, הם מכשירי דלפק פיזיים, המקבלים פקודות קוליות ויכולים לבצע מגוון פעולות, לספק תשובות, לנגן קבצי מוסיקה ועוד). עוד במסגרת התכניות של גוגל לאסיסטנט – שילוב עתידי עם Google now – אפליקציית הסייען האישי של גוגל.
את האסיסטנט של גוגל אפשר להפעיל מחוץ לצ'אט – כך שיספק תשובות באופן דומה לסירי של אפל, או בתוך שיחה עם חברים – כך שיספק מידע נוסף לשיחה. הפעלת האסיסטנט בתוך שיחה נעשית על ידי תיוג @google ואז הקלדת השאלה. כך תוכלו למשל לחפש הקרנה קרובה של סרט בזמן שאתם משוחחים עם חבר.
פרט לעובדה המצערת שהאסיסטנט לא עובד בינתיים בעברית, אני מצאתי כי בהפעלה קולית, לוקח לאסיסטנט מספר שניות להבין את השאלות, אולם הוא מאוד יעיל ומדוייק במציאת תשובות ברשת, כמו גם בהפעלת הצעות לחיפושי המשך.
כך למשל – שאלתי את גוגל "How long will it take me to get to Haifa", וקיבלתי תשובה מפורטת כי יקח לי שעה ו-45 דקות להגיע לחיפה, המרוחקת ממני 134.3 ק"מ. כמו כן, האסיסטנט הציע לי לשאול את גוגל מהן הוראות ההגעה לחיפה, או כמה זמן יקח לי להגיע בתחבורה ציבורית.
קליק על הוראות ההגעה, פותח את אפליקציית המפות של גוגל המכווינה אותי ליעד בדיוק כמו וויז.
אחרי חיבור עם הפרופיל שלי בגוגל, האסיסטנט גם הציע לי את רשימת הפגישות הקרובות שלי – בתשובה לשאלה "when is my next meeting".
עוד באסיסטנט – אפשר לשחק משחקים, לקבל ציטוט יומי נחמד, לשאול אותו מה שלומו ולקיים שיחה משעשעת, ועוד מגוון רחב של פעולות. כדי להתחיל בשיחה כללית עם האסיסטנט – יש להקליד לו פשוט hi.
מאפיינים מדליקים לשליחת הודעות
כמו בתוכנות הצ'אט האחרות, גם לAllo יש סטיקרים ואמוג'י כמו גם תמונות שאפשר לקשקש עליהן טקסט נוסף ולשלוח. חיווי לגבי מתי שלחת את ההודעה ומתי היא נקראה על ידי המקבל – נשמר לאורך כל הדרך ואפשר לחזור אליו גם כמה ימים אחרי ששלחת את ההודעה.
"תשובות חכמות" – מאפיין נחמד של Allo שלא קיים בתכנות אחרות – הוא הצעה לאמוג'י, טקסט תשובה או טקסט המשך, המופיע עם כתיבת וקבלת הודעות. כך – למסמסים בדרכים, קל יותר לכתוב הודעות שלמות בלי להקליד. ההצעות של גוגל לטקסטים ולאמוג'י – מגיעות מתוך הלמידה שלו את הטקסטים ואת ההתנהגות של הגולש המשתמש במכשיר. זאת – מתוך המידע שגוגל מאחסן אצלו על השיחות שלנו.
האפליקציה יודעת גם לזהות תמונות, ולהציע תגובות מתאימות ושונות לתמונות של אוכל, של תינוקות, או של בניינים מפורסמים בעולם.
איפה החברים שלי?
חסרון שיכול להפריע באפליקציות חדשות של מסרים – נעוץ בעובדה שלא הרבה חברים אימצו את הטכנולוגיה, וקשה למצוא עם מי לשוחח. כדי להתגבר על הקושי הזה – גוגל מאפשר לשלוח הודעות SMS דרך האפליקציה, ומציעה למקבל ההודעה להתקין את האפליקציה כדי לענות, או להשיב להודעה בSMS חוזר.
מה לגבי פרטיות?
באופן כללי, כל השיחות שאנחנו מנהלים בAllo, נשמרות על הענן של גוגל, לצורך טיוב השירות והלמידה העצמית של המערכת.
כדי להתגבר על חסם הפרטיות, מאפיין ממזרי חדש שAllo מציעה, הוא לקיים שיחה פרטית מוצפנת ולא מתועדת עם כל אחד מאנשי הקשר שלי – שיחה אשר לא תישמר על שרתי גוגל, ולה ניתן אף לקבוע "זמן תפוגה" – שהוא משך הזמן בו ישמרו ההודעות על המכשירים המשתתפים בשיחה. כך למשל – מי שרוצה לנהל שיחה *ממש* פרטית, יוכל לבחור במועד תפוגה של 5 שניות לפני מחיקה, ולקבל שיחה שמתפוגגת מהעולם בזמן שהיא מתרחשת.
המאפיין הזה – הוא הסיבה לכותרת המאמר כמובן 🙂
ומה הבשורה למשווקים?
א. אם המהלך הזה יצליח – בקרוב מאוד גם לגוגל תהיה הצלבה של פרופילים עם מספרי טלפון אמיתיים, דבר שיספק כח רב למי שרוצה הצלבה של 1:1 עם רשימות לקוחות. שימושי ביותר למי שמבצע שיווק מבוסס חשבונות – ABM.
ב. מונחי חיפוש – שעד עכשיו היו מוגבלים בכמות המלים שבהם ובכמות הווריאציות שלהם, יהפכו בזמן הקרוב לשלל גדול של משפטים מלאים ובעלי משמעות בשפה טבעית. עולם הSEO מדבר על הנושא הזה כבר הרבה זמן, אולם כניסתו של האסיסטנט של גוגל לתמונה מחדדת את העניין אף יותר.
ג. בהמשך הרחוק יותר של הדרך – גוגל יכיר את צורת הביטוי של כל אחד מאיתנו ויוכל להבין אותנו יותר טוב, כמו גם לנסח בשמנו תגובות והודעות. כל זאת באמצעות מערכת הבינה המלאכותית שהוא מפעיל באפליקציה, שתתחבר בהמשך גם לאפליקציות נוספות של גוגל כמו ג'ימייל.
ומה אתם חושבים? מזהים הזדמנויות וכיוונים עתידיים נוספים?
מתמחה בפרסום קרוס – מדיה שיודע לנצל את החוזקות של כל אחת מהמדיות, למדוד את תוצאות הפרסום בהן, ולחלק את תקציבי הפרסום בין המדיות בהתאם.
עם ניסיון של מעל 20 שנים בעולם האינטרנט במגוון תפקידי פיתוח וניהול למיכל יש ניסיון רב באפיון, ניהול, שיווק ופרסום אתרי אינטרנט.