עולם משובש
אנחנו חיים בעולם משובש. אם בעבר עסקים, רשתות ומותגים היו צומחים בתהליך הדרגתי הנמשך שנים, היום יכול כל אחד מהם לצמוח כמו פניקס מהחול – בן רגע, ובאותו אופן יכול גם להעלם.
מה שהיה הוא לא שיהיה, והשפעתה של ההיסטוריה של עסק זה או אחר על הצלחתו העתידית מועטה, אם בכלל. העובדה שעסק זה או אחר קיים כך וכך שנים, לא מלמדת על סיכויי ההצלחה שלו בעתיד, ועסקים שלא מפנימים את הנקודה הזאת – דינם להעלם.
בעולם המשובש בו אנו חיים, יש שפע של מידע דיגיטלי , שמציף את כל המערכות, ובכוחו של המידע הדיגיטלי הזה להאיץ עסקים למהירויות שיא, או להעלים אותם – אם הם לא גמישים ויעילים מספיק כדי לעשות בו שימוש.
שפע המידע החדש מגיע משלל ערוצים, בהם לקוחות, ספקים, מערכות IT, מוצרים חכמים וכמובן – קמפיינים, וכדי להתמודד עם שפע המידע הזה – יש צורך בהפעלת מערכות שמנתחות אותו ועוזרות לנו להבין ולהשתמש בו באופן נכון.
אוטומציה, בינה מלאכותית ולמידת מכונה הם הכלים באמצעותם אנו יכולים להשתמש במידע ולנצל אותו לטובתנו, והטכנולוגיות האלה קיימות כבר עכשיו במערכות הפרסום ובכלים האוטומטיים לניהול קמפיינים דוגמאת Kenshoo, Adscale, AdEspresso ורבות אחרות.
דרך אל חזור
המציאות משתנה בקצב מהיר והעתיד כבר כאן.
אלגוריתמים חכמים חדשים נכנסים למערכות הפרסום השונות כמעט בתדירות יומית, והמערכות החיצוניות לניהול תקציבי פרסום מזדרזות גם הן – ולו רק כדי להדביק את הקצב.
כבר היום – מנהל קמפיינים שלא יודע לעשות שימוש מושכל בקמפיינים חכמים לא מצליח לספק שירות מספיק טוב ללקוחות שלו, וסוכנויות אשר עושות שימוש במערכות אוטומציה חיצוניות למערכות הפרסום יכולות לחסוך בכח אדם ולספק ללקוחותיהן יותר תוצאות בפחות עלות – למדיה ולמעסיק.
והתהליך הזה הולך בכיוון אחד – יותר אוטומציה, יותר למידת מכונה ואינטיליגנציה מלאכותית מדי יום ויום, ולארגונים שעדיין לא מפעילים את היכולות האלה – כדאי להזדרז, שכן המתחרים שלהם כנראה כבר שם.
ומה עם הפרנסה?
כאשר מדברים על אוטומציה ולמידת מכונה בכל תחום – אחת מהשאלות הראשונות שעולות נוגעת לכח העבודה. כולנו כבר יודעים שבעידן של רכבים אוטונומיים, נהיגב במונית תהפוך למקצוע של העבר, אבל האם אותה אמת נכונה גם לגבי מנהלי קמפיינים בדיגיטל?
במחקרים המדברים על המקצועות שעתידים להעלם מהעולם בשנים הקרובות ניתן למצוא את המדרג הבא:
- סוכני נסיעות
- קופאים
- ספרניות
- שליחים ודוורים (במקומם יכנסו רחפנים)
- כספרים (פקידי קופה בבנק)
- עובדים בתעשיית הטקסטיל
- עובדי דפוס
- שופטים במגרשי ספורט
- טייסים בצבא (במקומם יכנסו מטוסים לא מאויישים)
- נהגים מקצועיים
- חוטבי עצים
- דייגים
- מנהלי חשבונות
אם תעברו על הרשימה תוכלו לאתר טכנולוגיה ספציפית שתחליף כל מקצוע, ולכן מקצועות אלה נמצאים ברשימה.
במקרה של מנהלי הקמפיינים – הטכנולוגיות אמנם מצמצמות את הזמן הנדרש לביצוע העבודה, אולם זאת למעשה בשורה טובה עבור מנהלי קמפיינים, ואסביר מדוע.
בסופו של דבר – התהליך שיעבור מקצוע ניהול הקמפיינים הוא תהליך של הקלה על עומס העבודה, לצד מיקסום היכולת לבטא את הכשרון של מנהל הקמפיינים, ובה היכולת האסטרטגית לתכנן תהליכים, יכולת הביטוי היצירתי בכתיבת מודעות, הידע במערכות הפרסום והכלים החיצוניים השונים והיכולת לבחור ביניהם בצורה מיטבית, היכולת לבצע אינטגרציה בין המערכות השונות המתממשקות למערכות הפרסום, ועוד.
מה צופן בחובו העתיד?
בלימודי התואר השני שלי למידענות, יצא לי להכיר וללמוד אצל אחד מהמרצים המוכשרים ביותר שהכרתי – דר' אשר עידן. אשר עידן הוא עתידן שעוסק בחיזוי מגמות עתידיות, ואצלו הכרתי את המושג "יצרכן" – Prosumer. "יצרכן" הוא שילוב בין שתי מלים: יצרן וצרכן, והוא מונח שטבע העתידן אלווין טופלר כדי לתאר גורם כלכלי חדש, של צרכן שגם מייצר את השירות או המוצר שהוא צורך.
בשעה שהמונח נוצר כדי לתאר צרכני תוכן שהם גם יצרנים – המציאות כיום היא שאותם יצרכנים גם כותבים קוד, מיצרים מוסיקה, ואפילו מייצרים (או מרכיבים) מוצרים פיזיים כמו תכשיטים, חולצות מודפסות, תיקיים בהתאמה אישית ועוד.
אותם "יצרכנים" אשר יש יותר ויותר מהם מדי יום, נדרשים גם לשווק ולפרסם את המוצרים שלהם, וכך לצד הפחתת עומס העבודה עליו כתבתי, יש גם עלייה בכמות הלקוחות הפוטנציאליים עבור מנהלי קמפיינים, עלייה אשר עתידה לדעתי לפצות על הפנאי שיוצרת האוטומציה ולמידת המכונה.
כך – העצה שלי למנהלי קמפיינים שרוצים לחשוב קדימה היא: תשארו בעניינים. תלמדו, תתעדכנו, ואל תפספסו הזדמנות להתנסות ולהפעיל כלים חדשים בקמפיינים. זה ישתלם לכם בעתיד המאוד קרוב.
מיכל מורנו פועלת בזירת השיווק באינטרנט בישראל ובעולם מאז שנת 2002, מנהלת ביד רמה ועם חיוך מסביר פנים את אחת מקבוצות השיווק באינטרנט הגדולות בישראל, הקבוצה היחידה המתמחה בגוגל אדס, לינקדאין אדס, פייסבוק אדס, והקשר ביניהן.
מתמחה בפרסום קרוס – מדיה שיודע לנצל את החוזקות של כל אחת מהמדיות, למדוד את תוצאות הפרסום בהן, ולחלק את תקציבי הפרסום בין המדיות בהתאם.
במסגרת פעילותה בקבוצה ובכלל- מדי כמה שבועות מוציאה סרטון סיכום של החידושים האחרונים בעולם הפרסום באינטרנט, והמהלכים המתוכננים בעתיד הקרוב.
מתמחה בפרסום קרוס – מדיה שיודע לנצל את החוזקות של כל אחת מהמדיות, למדוד את תוצאות הפרסום בהן, ולחלק את תקציבי הפרסום בין המדיות בהתאם.
עם ניסיון של מעל 20 שנים בעולם האינטרנט במגוון תפקידי פיתוח וניהול למיכל יש ניסיון רב באפיון, ניהול, שיווק ופרסום אתרי אינטרנט.